Середа, 26 Січня, 2022

Перші тролейбуси Львова

 Львів – місто, де курсують як трамваї так й тролейбуси. Останні з’явилися на вулицях Львова у далеких 1950-х рр., пише lviv-future.com.ua.

У світі та в Україні

Дослідники сходяться на думці, що засновником тролейбуса є відомий німецький вчений-інженер Вернер фон Сімменс. Останній створив електровізок із електроприводом. Візок отримував електричне живлення від двопровідної контактної мережі. Ідеї Вернера представив перед членами Королівського наукового товариства у Лондоні його брат, Вільгельм. Експерементальна тролейбусна лінія була збудована компанією Сіменса у передмісті Берліна у 1882 р. Візок міг розвивати швидкість до 12 км\год. До вдосконалення нового транспортного засобу долучились інші інженери та винахідники – бельгійський інженер Шарль Ван Депуле, американський винахідник Френк Спрейг. Частина дослідників вважають винахідником тролейбуса зовсім не Сіменса, а його німецького колегу Макса Шиманна. У період до Першої світової, Шиманн та його компанія спроектували 10 тролейбусних ліній у містах Німеччини, лінію у Австро-Угорщині та Норвегії. Компанія Шиманна створила кілька моделей пасажирських та вантажних тролейбусів. У 1904 р. на околицях  Гревенбрюка була збудована тролейбусна лінія довжиною понад 8 км. У 1920-х рр. тролейбусні лінії почали активно будувати у містах Великобританії, Італії, Швейцарії. У Австро-Угорщині, перша тролейбусна лінія бере початок від 1908 р. (у Відні). У 1900-х рр. інженер Йозеф Томицький пропонував пустити тролейбус на Високий Замок.  Також Томицький пропунував збудувати ще одну тролейбусну лінію від трамвайного депо на Вульці по вул. Кадетській (нині Героїв Майдану) та вул. Стрийській до верхньої частини парку Кілінського (нині – Стрийський парк) і Стрийської рогачки. Однак міський магістрат відхилив пропозиції інженера. У Другій Речі Посполитій перша тролейбусна система була відкрита у лютому 1930 р. у Познані.

 Війна завадила відкриттю тролейбуса у Києві, напередодні Першої світової війни. Тролейбус запрацював вже у столиці УРСР 5 листопада 1935 р. Після Києва, тролейбус у 1939 р. з’явився ще в одному українському місті – Чернівцях, які входили до складу Румунії. У цьому ж таки році тролейбусні маршрути запрацювали також у Донецьку та Харкові.

“Рогатий” на вулицях Львова

У 1947 р. радянська міська влада вирішила демонтувати трамвайні колії з центрального проспекту Леніна (пр.Свободи). Фахівці харківської проектної контори розглядали два варіанти тролейбусної лінії для Львова – від площі Адама Міцкевича до військового аеродрому на Скнилові та з центру до Львівського автозаводу (пр. Шевченка та вул.Стрийська). Однак підготовка до будівництва тролейбусної лінії у Львові розпочалась лише у 1951 р. Робітники розібрали трамвайну колію на центральному проспекті, збудували нову трамвайну лінію по вул. Підвальній та І.Гонти. 3 травня 1952 р. уряд УРСР прийняв рішення про будівництво тролейбусної лінії у Львові. Згідно з цим рішенням,  у місті мали прокласти лінію довжиною понад 10,5 км та вартістю понад 7 млн. карбованців.  Міська влада розпочала набір водіїв тролейбусів, що мали три і більше років стажу. Спочатку водіїв тролейбусів відправляли на навчання до Києва, а згодом відкрили школу водіїв у Львові. У 1952 р. у місті споруджували тролейбусні лінії. Тролейбуси моделей МТБ-82Д замовляли на заводі ім. Урицького (Саратівська область). Мідний дріт мало постачати підприємство з Узбекистану. Арматуру контактної мережі виготовляли у Львові, а спецчастини – Київський завод електротранспорту імені Ф.Дзержинського. 

До 5 жовтня майстри завершили облаштування контактної мережі у Львові. 9 листопада розпочалась обкатка тролейбусів вулицями міста. 27 листопада 1952 р. у Львові запрацював регулярний тролейбусний рух. Перший тролейбус вивів на лінію водій Іван Троян. Поряд з Трояном працювали Н.Мистюк, Б.Пурський, А.Дубенкова. За перший день роботи тролейбусу перевезли понад 60 тис. осіб. Тролейбус курсував від пл.Міцкевича до Головного Вокзалу. Таким чином Львів став 8-м українським містом, у якому запрацювали тролейбуси. Після Другої світової війни, тролейбуси з’явилися й у таких містах як Одеса, Дніпро, Запоріжжя.  На середній та капітальний ремонти тролейбуси направляли до Києва та Москви. За увесь 1952 р. тролейбуси перевесли майже 400 тис. пасажирів. У 1953 р. розпочав роботу тролейбусний маршрут №2, що курсував від площі Міцкевича до Богданівки (згодом маршрут подовжили до залізничної станції Скнилів). У 1960 р. у місті вже діяло сім тролейбусних маршрутів, на яких працювало 60 одиниць техніки.

Один із перших тролейбусів МТБ-82Д на площі Міцкевича під час обкатки першої тролейбусної лінії Львова. 1952 р.

Latest Posts