Вівторок, 23 Квітня, 2024

Як у Львові коні вагони тягнули: історія перших міських трамваїв

Напевно, ніхто не може уявити наше місто без трамваїв. Такі звичні для нас вагони, які галасливо возять пасажирів вуличками старого Львова, колись мали зовсім інший вигляд, і пересувалися зовсім не завдяки електроенергії, пише lviv-future

Насправді, першими трамваями у Львові були кінні. Якими вони були і як курсували містом, як карали перших “зайців” – читайте у матеріалі нижче. 

Без громадського транспорту у великому місті не можна, або як з’явилася ідея запуску перших трамваїв

Людне місто, куди звідусіль приїжджали гості, і яке відігравало важливу культурну та політичну роль, не могло б повноцінно функціонувати. Тож вперше про запуск трамвая у Львові заговорили наприкінці 1860-х років.

Розмови розмовами, а діяти потрібно було рішуче – у 1870-му році до міської ради вже надійшов перший розроблений проєкт кінного трамвая у Львові, над яким працювали дві англійські фірми. Проте щось у ньому чиновникам не сподобалося і проєкт відхилили.

Так минуло ще декілька років “роздумів”, і у 1878-му році міська влада оголосила конкурс на розробку трамвайних шляхів. Розуміли, що Львів без громадського транспорту не зможе.

Знакова подія – перший кінний трамвай у Львові

Спрацювали доволі швидко, і вже наприкінці листопада 1879-го року відбулася перша пробна поїздка кінного трамвая. Задля перевірки запустили три вагони – різні види транспорту: перший – літній відкритий, другий – з одним салоном, і третій – пасажирський, розділений на два класи. Знакову подію детально описали у “Львівській газеті”, розповівши читачам, що випробування були успішними, за винятком того, що із запуском трішки запізнилися – комунальники не підготувалися, як слід, і не встигли прибрати трамвайні колії від снігу та льоду.

Офіційно датою першого запуску трамвая у Львові називають 3-те травня 1880-го року. Варто зазначити, що це була знакова подія не тільки для нашого міста, а й для всієї України, адже перший кінний трамвай запрацював саме у Львові.

У тогочасному випуску газети “Діло” повідомляли, що 5-го травня трамвай розпочав “правильний” (вочевидь, “правильний” – це рух з оплатою проїзду) рух з квитками від площі Митної до казарм Фердинанда. Розповідали, що спершу геть усі вагони у різний період доби були битком наповнені пасажирами, хоча більшість сідали з цікавості – ще б пак, адже для тодішніх містян це була новинка. 

Як працювали кінні трамваї у Львові

Перший кінний трамвай пересувався зі швидкістю у шість кілометрів за годину. Всього тоді у Львові діяло дві лінії – обидві курсували від головного залізничного вокзалу (одна – до площі Митної через вулицю Городоцьку, друга – до Підзамче). Як свідчать дані з відкритих джерел, в середньому за рік цей транспорт перевозив майже два мільйони пасажирів.

Також дані з міського архіву свідчать про те, що у 1889-му році на балансі перебувало 105 коней, 37 пасажирських та 3 вантажних вагони (їх виготовляли у австрійському Граці). Перші львівські трамваї оформлювали у темно-коричневий колір, на вагонах красувалися горді написи “Львівський трамвай” польською мовою.

Що стосується перших трамвайних колій, то їх виготовляли з дерева (для цього обирали дубовину) і покривали бляхою для стійкості. У різні періоди року була різною кількість коней, які тягнули вагони. Коли випадав сніг і пересування ускладнювалося, вагони тягнули четверо коней, у літній період було двоє-троє коней.

Перші трамваї – перші “зайці”

Якщо ви думаєте, що “зайці” з’явилися ближче до сучасності, коли містом курсували вже електричні трамваї, то знайте: “зайці” з’явилися практично тоді, коли запустили перші, кінні, трамваї у Львові. Охочих покататися без оплати проїзду вже й тоді було чимало.

Були випадки, коли місцеві правоохоронці ловили таких хитрунів і карали їх. Щоправда, тоді для цього не запроваджували штрафи, як це працює у сучасному місті. Натомість діяли дещо інші способи “відшкодування” – за поїздки “зайцями” пасажири ризикували провести цілий день “виправних” робіт на міських січкарнях. Чому саме на січкарнях? Логічне покарання, адже там заготовляли їжу для коней, які виконували роль “тягачів” для тодішнього львівського громадського транспорту.

Завершення історії кінного трамваю і запуск наступного трамваю

Недовго судилося працювати кінному трамваю у Львові. Недоліків у нього, звісно ж, було чимало, якщо брати елементарне – це експлуатація тварин, “запашні відходи” від коней, які тягнули трамвайні вагони, велика громіздкість, особливо у той період, коли запрягати потрібно було троє-четверо тварин. Проте ніде правди діти – саме перший трамвай, кінний, дав змогу місту розвиватися далі і став таки історичною подією у житті Львова.

“Похитнувся” авторитет і популярність кінного трамвая у Львові і через те, що у 1894-му році у місті паралельно розробили електричний трамвай. Наше місто стало другим на теренах України і четвертим у межах Австро-Угорської імперії, де запустили цей вид громадського транспорту.

Повністю рух кінного трамвая у Львові зупинили наприкінці грудня 1908-го року. Долею тварин розпорядилися швидко – коней розпродали. Що стосується перших трамвайних вагонів, які не зовсім підходили для запуску наступного виду трамвая, то їх віддали на переробку у причепні для електричних трамваїв.

Цікавий факт: паралельно з функціонування кінного трамвая і запуском першого електричного, у Львові напрацювали проєкт парового трамвая. Про це заговорили вперше у 1888-му році, коли міський магістрат отримав проєкт будівництва парового трамвая. Така ідея набула широкого розголосу у Львові, проте проєкт, розроблений Товариством Львівсько-Белзької залізниці, не знайшов однодумців серед тодішніх чиновників. Підіймали це питання ще двічі через кілька років, однак ідея парового трамвая у Львові так і не була втіленою у життя. 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.