Вівторок, 23 Квітня, 2024

Історія трамвая у Львові

Львівський трамвай – це своєрідна візитівка міста. Адже місцевий транспорт має досить давню історію та розгалужене сполучення до головних вулиць Львова. 

Туристи та місцеві мешканці часто надають перевагу їздити саме трамваєм, адже це доволі зручний громадський транспорт. Цікаво, що саме у Львові трамвайна система є однією з найбільших в Україні. Але це не всі пізнавальні факти про місцевий транспорт. Тому варто поринути в історію створення львівського трамваю, пише lviv-future.com.ua.

Кінний трамвай – перший громадський транспорт у місті Лева

Першим аналогом звичного нам трамваю був кінний трамвай. Ідея створити у місті кінний трамвай виникла ще в 1860 році. А його офіційне відкриття відбулося у 1880 році. В цей час у Львові збудували дерев’яні трамвайні колії, які були шириною один метр, а зверху вкриті залізною бляхою. Колії утворювали шлях, що охоплював більшою мірою центральну частину міста.

Перший маршрут кінного трамвая курсував зі Залізничного вокзалу до Митної площі. Пізніше з’явилися напрямок на Підзамче. Загалом такий трамвай їхав зі швидкістю шість кілометрів за годину. 

C:\Users\smail\Desktop\3b0cf012-0ab2-469a-8e95-412cdc4ee88e.jpg
Кінний трамвай у Львові / Світлина з колекції трамвайного депо № 1

Вагони трамвая були невеликими, коричневого відтінку, де спереду містилася упряж. Коней змінювали періодично. Зазвичай пара коней могла протягнути двічі один маршрут в обидві сторони. Хоча, інколи тварини втомлювалися швидше, тому їх замінювали новими вже після другого кола. Взимку упряж складалася з чотирьох пар, а влітку – з двох пар коней.

У місті було обладнане спеціальне депо, де знаходилися стайні для коней та вагончики трамвая. Його побудували на вулиці Бема (пізніше вулиця Ярослава Мудрого). 

Перші поїздки на кінному трамваї були безкоштовними. В цей час було чимало охочих, які бажали не так дістатися до потрібного місця, як проїхатися на такому транспорті. Згодом поїздка на кінному трамваї стала платною.

Цікаво, що візники, котрі керували кіньми трамваю отримували досить високу заробітну плату. Їхня професія була престижною на рівні з професорами чи науковцями. Тому коли кінний трамвай планували замінити на електричний транспорт, тоді виникло значне обурення серед населення. 

Кінний трамвай у Львові став першим громадським транспортом подібного типу в Україні. Трамвай став швидко популярним серед містян, які активно його використовували в щоденному житті. 

Від проєкту парового трамвая до реалізації електротранспорту

Місто розвивалося, тому потребувало інновацій та нових винаходів. Кінний трамвай став звичний транспортом, адже був доступним в інших містах України. 

В кінці ХІХ століття у Львові мала відбутися важлива подія – Крайова виставка у Стрийському парку. На таку подію мали приїхати гості зі всієї Австро-Угорської імперії і не тільки. Тому для місцевої влади було важливо продемонструвати розвинену інфраструктуру Львова.

C:\Users\smail\Desktop\0a663cd9-461c-4bb8-ae56-32bc83e3f40d.jpg
Кінний трамвай у Львові / Світлина з колекції трамвайного депо № 1

Саме тоді виникла ідея запровадити в місті паровий трамвай. Такий транспорт б міг швидше доставляти людей до місця призначення та містив би виключно технічні механізми. Було представлено проєкт парового трамвая, однак його так і не вдалося реалізувати. Все через те, що такий транспорт міг бути не практичний до горбистої місцевості Львова. Крім того, на вулицях би було багато кіптяви від трамвая, що забруднювало повітря. 

Відтак, потрібна була нова ідея модернізувати львівський громадський транспорт. Львівські інженери вирішили створити проєкт електричного трамвая. У 1892 році було опубліковане невелике дослідження «Доповідь у справі електричної колії у місті Львові», яке написали на основі поїздки по інших європейських містах львівські вчені: Роман Дзеслевський та Юліан Гохбергер. 

У 1893 році розпочали перші роботи над прокладанням нового трамвая. За це взялася відома на той час компанія «Сімменс». Роботу контролював Юзеф Томицький. Вже через рік відбувся перший рух електричного трамваю.  Маршрут пролягав через площу Свободи та курсував до вулиці Франка, Коперника та Дорошенка.

C:\Users\smail\Desktop\2bbcf61e-7af2-4ecb-8817-1e7333c3717b.jpg
Електричний та кінний види трамваїв у Львові / Колекція трамвайного депо №1

Цікаво, що деякий час у Львові було два типи трамвая – кінний та електричний. Оскільки містяни не одразу пристосувалися до нововведень. Траплялися випадки аварій під час перетину трамвайних колій обох видів транспорту. 

У 1908 році місто остаточно попрощалося з кінним трамваєм та перейшло на користування електротранспортом. Тоді старі вагони переобладнали для електричного трамвая, а коней продали.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.