Неділя, 24 Жовтня, 2021

Смертельний трамвай

 Наймаштабнішою катастрофою в історії сучасного Львова є трагедія на авіашоу на аеродромі в Скнилові, що трапилась 27 липня 2002 р. і в результаті якої загинуло понад 70 осіб. У радянську добу в місті трапилась теж моторошна аварія, в якій загинуло понад 10 осіб, яка, завдяки старанням влади та спецслужб, лишилась “у затінку”, пише lviv-future.com.ua.

Фатальне 10 січня

10 січня 1972 р. припало на понеділок. У наш час містяни продовжували б насолоджуватись різдвяними святами, а у СРСР це був будений робочий день, початок нового робочого тижня. Приблизно після 15:00 вул. Городоцькою прямували два вагони трамваю маршруту №6 (фірма «Gotha»). 

За кермом перебувала 24-річна водійка Надія Макара, а трамвай прямував з площі Двірцевої. Трамвай спускався згори, тож набрав швидкість. У транспорта зненацька відмовили гальма і водійка була безпорадна у ситуації, що склалася. Некерований трамвай з пасажира у вагонах на великій швидкості врізався спочатку у трамвайну зупинку (острівець), а потім – у цегляну огорожу колишньої школи Св.Анни що по вул. Леонтоновича 2 (теперішня Львівська правнича гімназія).  

Зупинка-острівець на вул. Городоцькій

Під час аварії вагони роз’єдналися та прямували паралельно. Пасажири намагаючись врятуватись, вистрибували з вікон некерованих вагонів. Кілька осіб з першого вагону потрапили під сусідній вагон. У  кількох постраждалих були відірвані кінцівки. Один з вагонів повністю заїхав на подвір’я навчального закладу. 11 пасажирів загинули на місці, 25 пасажирів (шестеро у вкрай важкому стані) потрапили до лікарні. Згодом двоє померли. Як не дивно, неушкодженою залишилась водійка.

Правнича гімназія. У 1972 р. мур приміщення протаранив трамвай

Дії влади

На місце аварії прибули міліціонери, працівники КДБ та солдати, які почали ліквідовувати сліди трагедії. Далі прибула пожежна машина, яка водою почала змивати сліди крові. Пролом у мурі швидко залатали та навіть знайшли схожу фарбу. Після таких дій про аварію могли нагадувати лише сліди від колес трамваю, що лишились на бруківці. 

Постановою Львівського обкому Компартії було створено спеціальну слідчу комісію для розслідування причин катастрофи, яку очолив голова облвиконкому Т.Телішевський.  11 січня про гучну аварію у Львові голова КДБ УРСР В.Федорчук особисто повідомляв керманичу КДБ СРСР, були проінформовані представники ЦК Компартії УРСР.  Комісія встановила, що причиною трагедії стали технічні несправності транспортного засобу. 14 січня технічна комісія дійшла висновків, що водійка набрала надто велику швидкість, неправильно використовувала гальма, не використовувала для гальмування пісок. 

Доповідна записка з приводу аварії трамваю

Частково провину було покладено й на двох кондукторів, які на момент аварії не знаходились поблизу механічних гальм. Фахівці наголошували на тому, що у вагоні виникла несправність електродинамічних гальм моторного вагона в русі, а водійка не впоралась з альтернативними гальмами. Не підтвердилась версія про те, що водійка задрімала за кермом. Так чи інакше, внаслідок аварії загинуло 13 осіб (четверо – мешканці Львова). Влада замовчувала факт трагедії, а про аварію транспортного засобу у кількох рядках було написано на шпальтах газети “Вільна Україна”. Водійка трамваю отримала тюремне ув’язнення. Після трагедії, влада ліквідувала у місті зупинки громадського транспорту, що розташовувались на острівцях.  Була обмежена швидкість руху громадського транспорту на спусках.

 На щастя події 1972 р. стали єдиною масштабною трагедією за участю трамваю у Львові. У 1990-х рр.у місті було кілька небезпечних ділянок для руху електротранспорту. Одна з таких – крутий підйом по вул.Личаківській, на відрізку від вул. Черемшини до вул. Пасічної. Трамваї частенько потрапляють у ДТП за участю автомобілів. Наприклад за інформацією поліції,  у 2017 р. було зафіксовано 76 ДТП за участю трамваїв. Запорука безпеки на вулицях міста – це справні транспортні засоби, відповідальність водіїв та пішоходів. 

Latest Posts