П’ятниця, 26 Квітня, 2024

Виповнилося 128 років: про роботу львівського електричного трамваю

Львівському електричному трамваєві вже 128 років. Він пережив дві війни і зараз проживає ще одну. Попри важкі часи, майже повністю зруйновану логістику постачання запасних частин для рухомого складу, трамвай невпинно продовжує свою роботу.

Щодня на лінію виходять 70 транспортних одиниць. Трамвайний парк оновлюється, наприклад, скоро пасажири зможуть скористатися ще двома новими п’ятисекційними трамваями, вони зараз проходять обкатку та тестування. Більше на lviv-future.com.ua.

Як з’явився у Львові?

До запуску електричного трамваю у Львові працював лише кінний. Паровому тут бути не судилося через надто горбисту місцевість міста. Інженери оцінили ризики: якщо такий трамвай буде заповнений більше, ніж на 60%, то не витягне догори навіть кілька метрів.

Тож містобудівничі Львова у 1893 році оголосили тендер на проведення першої електричної трамвайної лінії. За результатами міського конкурсу, за роботу взялася віденська фірма, яка навесні 1894-го проклала перші маршрути і 31 травня запустила по них електричні трамваї. Виготовлені вони були з міцної будівельної деревини, яку обшили металом.

Магістрат Львова затвердив правила і розклад руху вагонів електричного трамваю. У літній період вагони повинні були курсувати з 6 до 23 год, а взимку з 7 до 22 год з інтервалом 10 хв.

Коли в липні 1894 року сталося перше зіткнення електричного трамваю з кінним (вагон електротрамваю наїхав на вагон кінки на Галицькій площі), то вирішили віддати перевагу лише електричному. Тоді з послугами кінного перевезення місто розпрощалося.

Працював під час двох світових воєн

Науковий працівник Львівського історичного музею Олександр Арістархов розповів, що коли у вересні 1914 року у Львів зайшли російські війська, то трамвай продовжував свою роботу аж до того часу, коли вони покинули місто – до 22 червня 1915 року. Щоправда, тоді велику кількість вагоноводів та кондукторів мобілізували. З 18 вересня 1915-го вперше на львівському трамваї кондукторами почали працювати жінки.

У тому ж році видали спеціальний трамвайний путівник «Як користуватися трамваєм», де написали правила проїзду та ціни, описали маршрути. Вартість проїзду на той час становила 6 копійок або 20 гелерів (10 центів) у першому класі та 3 копійки або 10 гелерів (5 центів) у другому класі.

Під час Другої світової, коли німецька авіація бомбардувала міста, серед яких і Львів, були пошкоджені рейки і контактна мережа на вулиці Городоцькій. На цій ділянці припинили трамвайний рух, а вже із середини вересня 1939 року його припинили по всьому місту загалом. Регулярну роботу трамваїв відновили 25 вересня 1939 року, коли Львів опинився під контролем червоноармійців.

30 червня 1941-го німці окупували місто знову, але трамвай продовжував працювати. З 26 листопада того ж року на деяких маршрутах курсували вагони з написом «Тільки для німців», а в усіх решту були створені окремі місця для них, відокремлені ланцюгом.

Під час окупації трамваї використовували для військових цілей. Наприклад, робили причіпні вагони для перевезення в’язнів концтаборів на примусові роботи.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.