Електронний квиток у Львові

Електронний квиток у Львові

Електронний квиток у громадському транспорті нашого міста - питання, яке вже кілька років не дає спокою містянам. Звичне “передайте за проїзд”, “віддайте решту” потрохи в українських містах стає пережитком минулого, натомість у Львові - місті, яке входить до п’ятірки найбільших в країні, електронного квитка немає досі. Нас вже опередив Луцьк - тут буквально кілька днів тому стала доступна інноваційна система оплати проїзду, пише “Львів Майбутнього”. 

“Обіцянка - цяцянка” 

1

Вже тривалий час українські міста мають власну законодавчу базу та свободу дій у впровадженні автоматизованої оплати проїзду (це гарантує закон, ухвалений Верховною Радою України, №4121). Львівська міська рада підхопила “хайпові” розмови і теж заповзялася обіцяти львів’янам швидке впровадження нової системи оплати проїзду в транспорті.  

Тим, хто слідкує за впровадженням електронного квитка в нашому місті, вся ця історія може нагадувати детективний серіал на кілька десятків (чи то пак, сотень) серій. І справді - щось у Львові це вже надто “затягнута” тема - з 2012 року львів’яни чекають на той загадковий квиточок, який би дуже спростив повсякденне життя містян і вивів місто Лева на новий рівень розвитку. Культурна ж-бо столиця країни, великий туристичний центр, а такої дрібнички, як е-оплата проїзду в громадському транспорті й досі немає? Гм, а хто ж збирався наслідувати європейський приклад? Починають, мабуть, не з тієї сторони те наслідування.  

Перші плани впровадження е-квитка в місті Лева 

2

Як ми вже згадали вище, всі балачки про е-квиток зародилися у 2012 році - тоді впровадження нової системи оплати проїзду мало стати частиною так званої транспортної реформи, результатом від реалізації якої стала зміна нумерації автобусних маршрутів, значна кількість маршрутів, яка діяла до цього часу у Львові.  

Реформа 2012 року, по суті, не принесла суттєвих позитивних зрушень, електронний квиток тоді так і не ввели. Єдиний плюс реформи - це зникнення з автобусних маршрутів старих моделей транспорту - пам’ятаєте ті страховиська, перероблені з вантажних мікроавтобусів? Тоді саме транспортна реформа вирішила це питання. А загалом - на вулицях тоді панував справжнісінький розгардіяш, бо ж міська рада не надто попіклувалася про належне інформування містян про зміни.  

Балачки про е-квиток у Львові у 2013-у році 

11

Розмови про е-квиток в ході транспортної реформи продовжилися і наступного року. Тоді інформація міської ради про “чудодійну” інновацію, яка має не тільки зробити проїзд комфортним, а й покращити стан самого транспорту, гарно поширилася серед громадськості і вже в 2013 львів’яни з нетерпінням очікували на е-квиток. В цьому заслуга міської ради на чолі з Андрієм Івановичем.  

В 2013 від міських перевізників вкотре зайшла мова про збільшення вартості проїзду, відтак міська рада без проблем організувала громадські слухання, на яких, звісно, говорилося і про електронний квиток. Розказували львів’янам, яка то чудова “штука” і скільки добра вона має принести містянам.  

Так впродовж року і продовжилося “обсмоктування” цих тем, яке далі продовжилося в наступні роки.  

Очікування і реальність: яка ж насправді користь від електронного квитка? 

111

Багато львів’ян покладає надію на електронний квиток у вирішенні питання покращення якості перевезень у громадському транспорті. Однак, головне завдання електронного квитка - це вирішити проблему, пов’язану з оплатою проїзду.  

Мова йде про “тіньову готівку” - кошти від пасажирів, які ніхто не перераховує, бо касирів-провідників немає, грошима розпоряджається виключно водій. Він же нараховує решту і виключно сам працює з коштами, які отримує перевізник за роботу.  

“Тіньова готівка” й справді доволі серйозна проблема. З приходом електронного квитка у Львові хочуть вирішити це питання - очікується, що така інновація допоможе вивести з тіні орієнтовно 40% готівки. Хоча, багато-хто сумнівається, що результати будуть аж такими значними і каже, що насправді з тіні вдасться вивести не більше 15%.  

Також не варто оминати увагою той факт, що в Україні держава визначила пільгові категорії громадян, які можуть безкоштовно їздити в громадському транспорті. Однак компенсація перевізникам за пільги для громадян лежить на плечах міста. Тож введення електронного квитка мало б вирішити проблему - суперечки, які частенько виникають між водіями громадського транспорту та самими громадянами, які входять до пільгових категорій.  

Електронний квиток: на крок ближче у 2014 році 

11111

У 2014 році працювати над впровадженням електронного квитка у Львові продовжили. В червні міська рада на чолі з мером Садовим створила спеціальну робочу групу для опрацювання питання впровадження нової системи оплати проїзду в транспорті.  

Розпорядження про створення робочої групи було видано на прохання громадськості і зазвучала така ідея від громадського активіста та працівника міської ради за сумісництвом Антон Шишкін.  

Хто ж увійшов до складу комісії? До її складу потрапив Олег Синютка, Сергій Журбенко, Віктор Щир, Сергій Кірал, Дмитро Пецій та інші представники міської ради та інших міських установ та організацій. 

Тоді ж, у вересні 2014 року, робоча група представила перші результати своєї діяльності. Було представлено кілька документів - дорожню карту, технічне завдання на впровадження електронного квитка та пояснювальна запика до технічного завдання. Згідно з цими документами, у цьому ж місяці, мали затвердити технічне завдання, а ще - розмістити в засобах масової інформації оголошення про початок конкурсу проєктів впровадження нової системи оплати проїзду в транспорті. Сам конкурсний відбір найкращих претендентів мав відбутися до кінця жовтня 2014 року.  

Передбачалося, що до лютого 2015 року чиновники мали б визначити з компанією, яка й буде впроваджувати електронний квиток у Львові - мали дати відповідь, чи це буде комунальне підприємство, чи це буде товариство з обмеженою відповідальністю. До травня у Львові мали б здійснити процедури закупівлі, а вже до червня тут мали б укласти відповідні угоди, підписати договори, завершити формування статуту підприємства та підбір персоналу.  

Тоді, згідно з планами міської ради, до квітня 2016 року у Львові мали б впоратися з технічними моментами - постачанням, монтажем та постачанням необхідного обладнання. Орієнтовно до червня вже планували розпочати тестову експлуатацію електронного квитка. Тобто, квиток мали б впровадити за 1,5 роки.  

Планувалося, що нову систему оплати проїзду мали б запустити з початком 2017 року.  

Взагалі, створена тоді документація щодо впровадження квитка була зробленою на досить високому рівні - кажуть, це завдяки організаційним навичкам Олега Синютки, який досить непогано впорався зі своїми обов’язками. Однак згодом на проєкт чекав застій, адже, як ми знаємо, Синютка отримав посаду голови Львівської обласної державної адміністрації.  

Друга робоча група з впровадження е-квитка у Львові 

111

Якщо перша група, очолювана Синюткою, працювала активно з громадськістю і створила непоганий проєкт, визначила досить суттєвий момент. Йдеться про новий підхід до оплати проїзду, в основі якого - транспортна зроблена робота, а не кількість перевезених пасажирів, як це працює зараз.  

Другу робочу групу було засновано в 2016 році і частково вона дублювала склад попередньої групи. Однак друга група отримала іншого очільника - ним став Андрій Москаленко - заступник міського голови з питань розвитку. Тут вже у складі була велика кількість депутатів міської ради.  

Чому у Львові затримуються з впровадженням електронного квитка? 

11111

Триває 2019 рік, з часу перших балачок про впровадження нової системи оплати проїзду минає сім років, а квитка й досі немає. Львів’яни вже доволі скептично реагують на розмови посадовців про електронний квиток, а влада розводить руками - мовляв, львівський електронний квиток особливий.  

Звісно, це нелегкий процес і вимагає дотримання цілої низки формальних речей, однак відтермінування відбувалося вже декілька разів і атмосфера поки досить гнітюча. Коли ж чекати на е-квиток львів’янам?.. 

За словами очільника міста, Андрія Садового, впровадження нової системи затягнулося через те, що існує як ціна питання, так і суттєва конкуренція. Особливо значним є питання ціни, бо ж між пропозиціями двох компаній-учасниць тендеру є різниця в два мільйони євро, та й самі тендерні процедури є досить об’ємними і займають багато часу.  

Коли ж електронний квиток зрушить з місця? 

11111

Львівський мер буквально цими днями в ході засідання виконавчого комітету міської ради говорив про те, що зовсім трохи залишається до фіналу тендеру і вже впродовж тижня в міській раді дійдуть до фінального рішення.  

Натомість заступник мера з фінансово-економічних питань Геннадій Васьків вважає львівський електронний квиток унікальним в Україні і каже, що таких досі в інших наших містах не було.  

Наразі в міській раді очікують на погодження всіх необхідних моментів в банку. Кажуть, що як тільки банк дасть відповідь, буде фінальний етап. Геннадій Васьків запевняє, що все поки йде нормально, так, як цього вимагає процедура.  

Нас обігнав навіть Луцьк 

5

У впровадженні електронного квитка місто Лева обігнав Луцьк. Тут розпочали впровадження електронних квитків два тижні тому, в понеділок, 11 листопада.  

Зараз в Луцьку працюють над створенням 40 терміналів, де можна буде придбати та поповнити електронний квиток. Вартість електронного квитка тут - 35 гривень.  

Перша хвиля ажіотажу з електронним квитком в Луцьку вже минула, а у Львові тим часом і досі чекають на погодження банком документації, як кажуть в міській раді.  

Інші великі українські міста вже мають успішний досвід у використанні електронного квитка в громадському транспорті. Наприклад, Київ, Тернопіль, Івано-Франківськ, Чернівці... 

Яким буде електронний квиток у Львові? 

6

За планами, електронний квиток має працювати у всьому громадському транспорті нашого міста. Однак спершу його мають запровадити в трамваях та тролейбусах, а після цього - в маршрутках.  

Планується, що після введення електронного квитка пільгові картки будуть іменними. Також має існувати декілька варіантів електронних квитків: 

  • Короткотривалі (наприклад, на годину); 
  • Довготривалі (наприклад, на день або ж тиждень); 
  • Картки-абоменементи (на квартал, місяць, пів року, рік). 

Такі квитки, за бажанням львів’ян, можуть бути іменними. Це дає суттєву перевагу користувачам громадського транспорту, адже у випадку втрати квитка його можна буде швидко відновити. Для цього треба буде тільки вказати персональні дані.  

Щодо пільгових категорій, то для них дійде кінця період користування посвідченнями. Львів’яни-пільговики мали зареєструватися в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільговий проїзд в міському громадському транспорті.  

Після цього пільговикам буде недостатньо наявності самого посвідчення - обов’язково треба буде реєструвати свою поїздку. Для цього кожен користувач отримає безкоштовну спеціальну транспортну картку - її треба буде прикладати під час поїздки до спеціального валідатора.  

Однак пільговикам слід звернути увагу, що умовою для них є також обов’язкова наявність даних про пасажира в Єдиному реєстрі осіб, які ведуть місцеві органи соціального захисту населення.  

Людина буде зафіксована в реєстрі в тому випадку, якщо вона коли-небудь зверталася до центру.  

Передбачається, що для отримання пільгової картки потрібно внести тільки основні дані про особу - ім’я, прізвище, по-батькові, дату і рік народження, ідентифікаційний код та вибрати статус пільговика.  

За попередніми оцінками, після впровадження нової системи оплати проїзду місячний абонемент на проїзд у Львові коштуватиме орієнтовно 400-500 гривень. Якщо придбати будь-який часовий квиток, львів’яни зможуть їздити стільки, скільки дозволятиме час, вказаний в квитку. При цьому кількість пересадок буде необмеженою.