Історія української залізниці бере початок від Львова, де була заснована перша на території України залізнична магістраль та відкритий перший залізничний вокзал. Далі на lviv-future.
Створення найдавнішої в Україні Львівської залізниці та першого вокзалу
Головний залізничний вокзал у Львові збудували ще у 1861 році, звідки відправлялися поїзди у чотирьох напрямках зі Львова: спочатку до Кракова та Відня, а згодом до Чернівців, Бродів і Підволочиська.
Того ж року четвертого листопада з Відня до Львова прибув перший пасажирський потяг. Цікаво, що перший потяг на Львівщині мав шалений успіх, а на кожній станції прибуття потяга вітали селяни та урочисто зустрічали своєю грою музиканти.
Поїзд зі Львова до Чернівців з’явився дещо згодом, у 1866 році. Потім створили залізничні маршрути до Бродів, Тернополя, Підволочиська.
Головний залізничний вокзал у Львові є першим вокзалом в Україні та до сьогодні є однією з головних будівель у місті та розташований на площі Двірцевій. Вокзал кілька раз перебудовували та реконструювали.
Тогочасний вокзал був одним із найкращих у Європі. У ньому діяли зали очікування для пасажирів, кав’ярня, ресторан, поштове відділення, відділення для багажу та технічні служби й відділення для поліції. Усього у вокзалі працювало тридцять вісім людей.
На початку ХХ століття львівський вокзал перейшов у власність держави, тому на місці старого вокзалу у 1902 році за проєктом Владислава Садловського вирішили збудувати новий. Оновлений вокзал відкрили у 1904 році, який вважали одним з найбільш розвинутих у Європі.
Щоправда, будівля вокзалу не раз зазнавала пошкоджень та руйнувань. У 1915 році вокзал підпалили російські військові, коли відступали. Пізніше вокзал постраждав під час польсько-української війни.
У 1930 році, після того, як Львів відійшов до Польщі, вокзал знову перебудовували. Проте у перший день другої світової війни першого вересня 1939 року вокзал знову частково був зруйнований німецьким бомбардуванням, після чого був відновлений лише у 1957 році. Щоправда, ремонтні роботи розпочалися значно раніше і вже четвертого серпня 1944 року до Львова на станцію “Підзамче” прибув перший поїзд.
У 1970 — 1980 роках Головний залізничний вокзал у Львові був досить подібним до сучасного вигляду. Також будівлю прикрасили скульптурами Петра Війтовича та Антона Попеля.
Зі Львова простягнені сім залізничних напрямки: до Красного, а звідти до Бродів та Здолбунова; на Золочів і Тернопіль, до Мостиська і Перемишля, до Самбора та Ужгорода, до Стрия та Мукачевого, до Ходорова, Івано-Франківська й Чернівців, до Жовкви й Рави-Руської.
Музей історії Львівської залізниці
Цікаво, що у Львові розташований незвичайний, але популярний серед відвідувачів, Музей історії Львівської залізниці. У музеї зібраний матеріал у вигляді фотографій, різних експонатів та історій, які відкривають історію львівської залізниці.
Щороку музей відвідують тисячі туристів та сотні екскурсійних груп як з України, так і з різних куточків світу — Європи, США, Бразилії, Канади, Австралії, Китаю та інших.
Музей історії Львівської залізниці був створений ще у 1972 році з ініціативи Пилипа Толочка та кілька разів змінював приміщення. У 2001 році відкрили оновлену експозицію музею в Будинку науки й техніки, який розташований неподалік залізничного вокзалу.
У музеї відвідувачі можуть ознайомитися з усім, що має стосунок до історії львівської залізниці: від найдавніших квитків до портретів керівників залізниці. Серед інших експонатів є можливість побачити лавки з давніх вагонів-трансформерів, макети потягів, ліхтарі, які в різні епохи використовували на залізничних станціях, написи з локомотивів, старі фотографії, на яких зафіксовані вокзали Львівської залізниці тощо. Також у музеї можна почути цікаві факти про історію створення потягів.