Середа, 28 Лютого, 2024

Перше та фатальне авіашоу в історії Львова

Небагато хто знає, що під час польсько-української війни (1918–19) супротивниками українців були не лише поляки, а й американські пілоти. Точно невідомо, чи вони воювали безпосередньо проти українських вояків, однак деякі американські льотчики загинули на українських землях. Першою жертвою в небі над Львовом став Едмунд Грейвс. Докладніше про цю історію далі на lviv-future.

Передісторія

Після Першої світової війни Австро-Угорська імперія розпалася. Тоді поляки вирішили забрати владу на галицьких землях, попередньо погодивши це з австрійцями. Водночас молоді українці під керівництвом сотника Дмитра Вітовського не збиралися віддавати свої етнічні території та вирішили перебрати владу у свої руки і об’єднатися зі створеною у 1917 році УНР.

У ніч з 31 жовтня на 1 листопада 1918 року відбувся Листопадовий чин – повстання УСС, організоване УНР у Королівстві Галичини і Володимирії задля утвердження на претендованих землях влади Української Держави.

У захопленні українцями влади було задіяно приблизно 1300 осіб, хоча лише половина з них мала реальний військовий досвід. Командний склад усусів о 4-й ранку провів блискавичну операцію. Українці зайняли Галицький крайовий сейм, приміщення магістрату, поліції, головної пошти, вокзалу, міської військової комендатури, цитаделі. Крім того, від’єднали від мережі міський телефон і телеграф, затримали командувача Львова, а над ратушею встановили український прапор.

Українські бійці у приміщенні Галицького сейму, листопад 1918 р.

Внаслідок повстання утворилася держава (площа 70 тисяч км²), що не сподобалося Польщі, тому 1 листопада вона розв’язала війну з метою захоплення Галичини. Сама війна тривала до 18 липня 1919 року.

1–22 листопада 1918 року тривала битва за Львів. І польська, і українська сторони вважали Львів своєю територією. Польська організація військова змагалася з Українською галицькою армією. Ареною бойових дій став сам Львів. На міських вулицях точилися бої за стратегічні об’єкти. Поляки зайняли західну частину Львова, а центральну і східну – українці. На підмогу постійно прибували польські військові, тож українська сторона поступалася в чисельності.

13 листопада на західноукраїнських землях постала ЗУНР зі столицею у Львові. Її президентом став Євген Петрушевич. Українців у Львові в той час налічувалося трохи більше ніж 15%, тоді як поляків – 60%.

20 листопада до Львова з Перемишля прибули польські війська з новим озброєнням. Аби уникнути облоги, 21 листопада виїхали з міста члени Національної Ради та Державного Секретаріату. У ніч на 22 листопада Львів залишили і українські вояки. Хоча ще 3 місяці бійці УГА тримали околиці міста в облозі, повернути його не вдалося.

Польсько-українська війна завершилася 18 липня 1919-го, коли українські війська відійшли за Збруч і Польща окупувала територію ЗУНР. Під час війни загинуло приблизно 15 000 українців і 10 000 поляків.

Катастрофічне святкування

22 листопада 1919 року поляки святкували річницю перемоги у битві за Львів. Тоді організували військовий парад, а особливістю свята стало авіаційне шоу – перше в історії Львова.

У тодішній Польщі повноцінний підрозділ військової авіації був лише у Львові. 10 американських пілотів під керівництвом 26-річного Меріана Купера створювали кістяк ескадрильї імені Тадеуша Костюшка, база якої розміщувалася на летовищі на Левандівці.

Меріан Купер

22 листопада чотири американські пілоти з цієї ескадрильї взяли участь у військовому параді. Згідно зі сценарієм, вони повинні були пролетіти кілька кіл на висоті 500 метрів над колонами параду на проспекті Свободи. Львівська влада сподівалася, що на парад приїде сам прем’єр-міністр Польщі Юзеф Пілсудський, але прибув тільки міністр оборони Лесневський.

28-річний пілот Едмунд Грейвс захотів створити для глядачів ще більш вражаюче й ефектне авіашоу. Грейвса вважали дуже майстерним, хоча й ризикованим пілотом. Під час авіаційного супроводу параду несподівано для всіх Едмунд від’єднався від інших винищувачів, після чого взявся виконувати в небі складні фігури. Під час виконання double barrel (подвійної напівпетлі) на висоті 150 метрів праве крило літака не витримало опору повітря і відламалося. Грейвс втратив можливість контролювати політ.

Едмунд Грейвс

За однією з версій, крило відламалося ще під час польоту над проспектом Шевченка. Останнім подвигом Едмунда стала спроба відвести некеровану машину від людної вулиці. І якщо з містянами пілот зміг розминутися, то з палацом Потоцьких – ні.

Як потім розповів командир Купер, Едмунд встиг вистрибнути з літака, проте висота над землею не була достатньою для розкриття парашута, тож пілот вдарився головою і загинув на місці. Авіашоу перетворилося на трагедію.

Пошкоджений палац Потоцьких

Вибух літака спричинив займання даху палацу Потоцьких, через що почалася масштабна 3-годинна пожежа. Газета Kurjer Lwowski писала, що від верхньої частини палацу залишилися хіба що комини та згарища. Другий поверх зазнав сильних пошкоджень. Перший поверх повністю залило водою під час гасіння пожежі.

Палац після пожежі, фото 1919 р. 

Натовп, який дуже швидко зібрався на місці вибуху, перешкодив вогнеборцям вчасно добратися до палацу. Крім того, виникли труднощі з водою, бо гідранти розміщувалися далеко, а тиск води був дуже слабким. Через це львів’яни втратили чимало цінних речей та книг із бібліотеки, яка розміщувалася на верхньому поверсі. Навіть у такій складній ситуації знайшлися мародери, кількох із них заарештувала поліція.

Власник палацу Альфред Потоцький подав через зруйноване майно позов до суду. Держава відшкодувала збитки аж через три роки. Ще стільки ж тривав ремонт, а реставрували споруду аж до 1931-го.

Поховання Грейвса

25 листопада 1919 року відбулися похорони загиблого пілота Едмунда Грейвса. Він став першим американським офіцером, який загинув за Польщу. Похоронна процесія розпочалася в євангелістській церкві Святої Урсули (на вулиці Зеленій). Домовина пілота лежала на возі, облаштованому у вигляді корпусу літака. На труні поклали американський і польський прапори. Самого Едмунда посмертно нагородили тими ж почестями, якими нагороджують пілотів, які гинуть у бою.

Церква Святої Урсули, фото 1925 р. 

Як писали львівські газети, траурну ходу супроводжував літак, яким керував пілот Франц Петер. Хоча й була версія, що похорон супроводжували колеги Грейвса.

Поховали Едмунда на Личаківському кладовищі, на місці для австрійських військових. У 1921 році його перепоховали на Польському військовому меморіалі (Цвинтар оборонців Львова або Меморіал орлят), що розміщувався під Личаківським цвинтарем. Тут хоронили поляків, які брали участь у боях проти ЗУНР у 1918 році, у битвах проти більшовиків у 1920-му, у німецько-польській війні в 1939-му та в Русі опору в 1922–44 роках. У 1925 році над гробами Грейвса та ще двох американських льотчиків звели монумент, що зображував крилатого пілота. 

У 1971 році Цвинтар оборонців Львова разом із монументом американським льотчикам знищила радянська влада, на одній із його частин проклали вулицю Стефана Банаха. У 1989–2005 роках цвинтар частково відбудували.

Варто додати, що є також версія, що першим місцем поховання Грейса був сад палацу Потоцьких, однак цієї інформації немає в тогочасних львівських газетах.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.